E-mail Marketing voor jouw bedrijf.
We ontvangen dagelijks een hele hoop mails. Zeker binnen een commerciële en zakelijke context. Maar hoe interessant is e-mailmarketing nu voor jouw bedrijf? Loont het om hierin te investeren of laat je het toch beter links liggen?
We doken in de cijfers en koppelden deze aan praktische inzichten voor jouw bedrijf. Zo kan je weer geïnformeerd aan de slag met jouw marketingstrategie.
Belangrijkste statistieken E-mail Marketing 2023
E-mail bestaat al enige tijd waardoor er best interessante statistieken over beschikbaar zijn. We geven jou even een overzicht:
- 4 miljard mensen gebruiken dagelijks hun e-mail
- 58% van de mensen checkt ’s ochtends zijn mails
- 74% van de Boomers vindt e-mail het meest persoonlijke kanaal om communicatie te ontvangen van bedrijven, voor Millennials is 64% en voor Gen Z zakt dit naar 60%
- 41% van de mails worden bekeken op mobiel
- 46% van de smartphonegebruikers verkiest het om zakelijke communicatie per e-mail te ontvangen
- 1 op de 5 e-mailcampagnes is niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten
- 22% van de marketingmails worden geopend binnen het eerste uur na verzending
- E-mails worden het meeste geopend op vrijdag met een openratio van net geen 19%
- 59% van de mensen geeft aan dat e-mailmarketing hun koopgedrag beïnvloedt
- 50% van de mensen koopt 1 keer per maand iets op basis van een marketingmail
Inzichten van onze experts
Tot zover de data, nu gaan we naar de toepasbare inzichten voor jouw bedrijf.
Mensen lezen steeds vaker e-mails op hun smartphone, maar marketeers houden daar te weinig rekening mee
41% van de e-mails worden bekeken op een mobiel apparaat. Dat is een hoog genoeg percentage om er actief rekening mee te houden. Toch zijn 1 op de 5 marketingmails niet ontworpen voor smartphones. Hierdoor gaat er heel veel potentieel verloren om sales te genereren. Nochtans is het juist makkelijker om e-mails mobielvriendelijk te maken, want dit betekent vaak dat het ontwerp net eenvoudiger moet zijn en niet complexer. Op een kleine schermgrootte heb je namelijk minder ruimte, je gaat dus met een lay-out moet werken die maar één kolom bevat. In mensentaal wil dit zeggen dat je alles onder elkaar moet zetten in plaats van twee elementen langs elkaar.
Het ontwerp blijft geschikt, ook op computers waar de schermgrootte geen probleem vormt. Door het simpelere ontwerp, wordt jouw mail duidelijker en dat verhoogd altijd de respons. De meeste marketingmails die ik ontvang zijn eigenlijk niet heel bijzonder op vlak van ontwerp, toch zetten ze mij steeds aan tot actie. Er zit dus een zekere waarheid in het Engelse spreekwoord: “Less is more.”
E-mail Marketing is één van de meest doeltreffende kanalen beschikbaar op dit moment
Met openratio’s van gemiddeld 20% zijn er weinig kanalen die kunnen tippen aan e-mail op het vlak van bereik/aandacht die je krijgt via een kanaal. In de praktijk zien we zelfs vaak 40% tot 60% (afhankelijk van de branche). Dit in combinatie met het feit dat 1 op 2 mensen maandelijks een aankoop doet op basis van een marketingmail, maakt dat je dit kanaal niet kan negeren. Om dergelijke resultaten te halen uit sociale media moet je een pak meer tijd, moeite en geld investeren. Je mag e-mail gerust als een basiskanaal zien waar ieder bedrijf aandacht aan moet besteden.
Mail is voor velen de meest persoonlijke manier om communicatie te ontvangen van bedrijven
In het bijzonder vinden Boomers e-mail één van de meest persoonlijke manieren dat bedrijven met hen kunnen communiceren, maar ook Millennials en Gen Z hebben grotendeels diezelfde mening. Vooral omdat het in essentie een elektronische brief (vandaar de term e-mail) is. Net zoals een brief, is een mail persoonlijk en direct gericht aan de geadresseerde. Hierdoor schept het sneller vertrouwen met de ontvanger.
Je kan het ook nog gerichter maken dankzij de personalisatiemogelijkheden die je hebt binnen e-mailmarketing. De voorwaarde hiervoor is wel dat je een degelijk CRM-systeem hebt (wij raden HubSpot aan). Zonder zo een systeem, wordt het moeilijk om de nodige data op te slaan en kan je niet personaliseren.
Conclusie: is E-mail Marketing nu geschikt voor jouw bedrijf?
Volgens ons is e-mail een essentieel kanaal voor ieder bedrijf dat jouw aandacht verdient. Het is een uiterst persoonlijke vorm van communicatie richting jouw doelpubliek en het kent doorgaans betere resultaten dan social media. Natuurlijk moet je wel een duidelijke strategie hebben, want e-mail is een doordachter kanaal. Je kan niet zomaar even iets verzenden. Er kruipt dus iets meer werk in dan jouw socials, maar als je kiest voor een gebruiksvriendelijke tool valt dit best wel mee.
Zoek je ondersteuning voor jouw e-mailcampagnes? Dan helpen onze specialisten jou graag op weg!
Wij bouwen mee aan de groei van jouw bedrijf.
Bij Haylo doen we er alles aan om van jouw bedrijf een succes te maken. We zijn jouw persoonlijke adviseurs in een steeds veranderende en digitaliserende wereld. Door samen de juiste keuzes te maken op vlak van marketing en IT zetten we jouw bedrijf op de kaart. De basis van deze aanpak is een partnership op lange termijn, want zo krijg je een duurzame win-winsituatie voor alle partijen.
Samen met trots terugblikken op de resultaten uit een samenwerking, daar doen we het voor!